روابط  بین الملل  ــ  دیپلماتیک  ــ ( قادر توکلی کردلر)

روابط بین الملل ــ دیپلماتیک ــ ( قادر توکلی کردلر)

مطالعه مسائل مختلف سیاست در سطوح داخلی و بین المللی و ارائه آن به علاقه مندان دانش سیاست و باز تاب آن از زوایای زیرین انسانی به دنیای واقعی نظام بین الملل که درحال تغییر و تحول است.
روابط  بین الملل  ــ  دیپلماتیک  ــ ( قادر توکلی کردلر)

روابط بین الملل ــ دیپلماتیک ــ ( قادر توکلی کردلر)

مطالعه مسائل مختلف سیاست در سطوح داخلی و بین المللی و ارائه آن به علاقه مندان دانش سیاست و باز تاب آن از زوایای زیرین انسانی به دنیای واقعی نظام بین الملل که درحال تغییر و تحول است.

بعضی از مفاهیم در سیاست


نهادهای بزرگ ارتباطی:

یکی دیگر از پایه های بین المللی نهادهای بزرگ ارتباطی هستند این نهادها درسطح جهانی فعالیت می کنند ونقش ستون فقرات را درارتباطات ین المللی ایفا می نمایند این نهادها بسته به که شخصیت حقوقی،ملی یا فراملی داشته باشند به دو دسته تثسیم می شود.

الف:نهادهای بزرگ ارتباطی فراملی ب:نهادهای بزرگ ارتباط بین المللی

نهادهای بزرگ ارتباطی فراملی:

نهادهای ارتباطی فراملی رسما یک سازمان ونهاد بین المللی محسوب می شوند واداره آنها برپایه اساس نامه صورت می گیرد که به تصویب کشورهای عضو رسیده ومعمولا زیر نظر سازمان ملل متحد اداره میشوند مثل اوپک ویونسکو وتاسیس یونسکو 1945

نهادهای بزرگ ارتباطی بین المللی:

این نهادها اگرچه رسما یک نهاد بین المللی نیستند درعمل یک نقش فراملی وبین المللی ایفا می کندمثل خبرگزاری بی بی سی ورویترز

سیستم ارتباطات بین المللی از زیرسیستم ها واجزا ساخته شده اند که با هم متناسب،مرتبط ومتعادلند.اندامهای اصلی این سیستم عبارت است از خبرگزاری های بین المللی رسانه های ملی ومنطقه ای ومحلی

خبرگزاریهای بین المللی:

منظورازخبرگزاری بین المللی خبرگزاریهایی هستند که اخبارخام را از سراسرجهان گردآوری وپس ازپرورش آنها را مجددا درسراسر جهان منتشر می نمایند.درجهان امروز4خبرگزاری درچنین قلمروی فعالیت می کنند این 4خبرگزاری از آن 3کشورغربی انگلیس،آمریکاوفرانسه است ودوخبرگزاری از آنها متعلق به کشور آمریکا است.

رسانه های ملی ومنطقه ای ومحلی:

تاسیس خبرگزاریها:محلول نیازروزنامه ها به اخبار با بیشترین سرعت وکمترین هزینه بوده است نخستین ماشین چاپ درآلمان بود بوسیله گوتنبرگ به کارافتاد گوتنبرگ ماشین چاپ خود را از روی دستگاه چاپ دستی ساخت واین ماشین پایه گذار وسیله ارتباطی جدیدی به نام روزنامه گردید وتحولات سیاسی،اجتماعی واقتصادی فراوانی را درسراسر جهان بوجود آورد.

رسانه های ملی ومحلی:

منظور از رسانه های ملی ومحلی رسانه هایی هستند که درسطح یک کشور یا بخشی از یک کشورفعالیت می نمایند. مانند خبرگزاریها ومطبوعات وایستگاههای رادیو وتلوزیون.

رسانه های منطقه ای:

منظورازرسانه های منطقه ای رسانه هایی هستند که خواستگاه ومتعلق به یک کشورخاصی هستند ولی دارای حوزه نفوذ منطقه ای هستند.

تعریف روابط بین الملل:

روابط بین الملل دانش نوینی است که پس از جنگ جهانی دوم با عنوان یک رشته علمی ومستقل دردپارتمان های علمی پایه گذاری شده که بحث این علم(دانش)دولت ها؛سازمانها ونهادهای بین المللی است که روابط ومناسبتهای سیاسی واقتصادی وفرهنگی را مورد مطالعه قرار می دهد البته روابط متقابل اینها را مد نظرقرار دهد پس می توان گفت هم به روابط مسالمت آمیز وهم به روابط تعارض آمیزتوجه نشان می دهد قلمرو این دانش بسیارگسترده است روابط سیاسی کنسولی،دیپلماتیک؛بازرگانی،فرهنگی،نظامی وعلم را مورد مطالعه قرار می دهد مناسبتهای بین المللی دراین دانش جایگاه ویژه ای دارد.

اصول روابط بین الملل:

احترام به تساوی حقوق وخود مختاری ملل

احترام متقابل به رایت نزاکت بین الملل

احترام به استقلال سیاسی دولت ها وحاکمیت ارضی کشور

عدم دخالت دولت درامورداخلی همدیگر

توسعه همکاریهای دوستانه درعرصه های بین المللی به منظور حل مشکلات

همکاری دوستانه با سازمان ملل وسازمانهای بین المللی وابسته به آن

احترام به ادیان،مذاهب وعقاید بشر دوستانه وآزادیهای اساسی وطبیعی انسانها

سیاستهای بین المللی:

به رفتاردولت ها،عکس العمل وپاسخ های دولت های دیگراشاره می کند.

بحث سیاست خارجی:

این مفهوم درمقابل سیاست داخلی است ودربرگیرنده تصمیمات وسیاستهای یک دولت درعرصه روابط خارجی است به مفاهیمی ازقبیل تدوین واجرا ارزیابی وموضوعات برون مرزی توجه نشان می دهد.

چه انگیزه یا انگیزه های روابط بین المللی را ایجاد کرد؟

- دو قطبی شدن صحنه بین المللی ورقابت تسلیحاتی واتمی جماهیر شوروی به آمریکا

- ایدئولوژی سیاسی،مذهبی،نژادی،ناسیونالیسم ومکاتب سیاسی

- پیشرفت وتوسعه تکنولوژی

- اتکاء همبستگی ووابستگی اقتصادی؛سیاسی،نظامی وسازمانهای بین المللی با همدیگر

- پیشرفت خارق العاده علوم الکترونیک وارتباطات

- افزایش عضویت تعداد کشورهای مستقل درسازمانهای ملل وسایر سازمانهای بین المللی

- افزایش جمعیت کره زمین وعمیق ترشدن شکاف بین المللی

- توازن قوای سلاح های اتمی دربرابرقدرت وتوسعه تسلیحاتی نظامی وتقویت این سلاح

دراین کشورها وترس متقابل درجهان سوم

- ایجاد نهضت های آزادی خواهانه واستقلال طلب درجوامع تحت سلطه

- وقوع دو جنگ جهانی اول ودوم واختلافات بین المللی

نگرشها درمطالعات روابط بین الملل:

روابط بین الملل دردو حوزه موضوع یا محتوا ومتدولوژی یا روش شناسی دستخوش تغییرات شده این تغییرات باعث بوجود آمدن برخی برداشت ها ومکاتب شده است.

موضوع یا محتوا:

موضوعات مورد بحث دررابطه با موضوع درنزد پژوهشگران متفاوت ازهمدیگر. اگردردوره های اولیه اشکال سیاسی؛اجتماعی روند ساده ای را درپیش گرفت.

با پیچیدگی جوامع موضوعات نیز پیچیده ترشد.یعنی اشکال سیاسی،نظامی،اجتماعی،اقتصادی بتدریج پیچیده ترشده گسترده موضوعات نیز متنوع ترشده برای مثال درقرن 18و19مسائل بین الملل شامل خطرات سیاسی،تجارب دیپلماتها ونظریات نظامیان استراژی های خاص حقوق بین الملل را شامل می شد یعنی بیشترین موضوعات مورد بحث درمقاطع تاریخی به این مفاهیم متمرکزبود.اما دردوره های بعد موضوعات پیچیده تری مورد توجه پژوهشگران عرصه بین المللی قرارگرفت.بویژه دردوران جنگ جهانی اول که یکی ازنکات عطف مباحث بین المللی است موضوعات مورد بحث پس از وقوع جنگ جهانی اول عبارت است سازمانهای بین المللی،جامعه ملل؛خلع سلاح وقوانین مربوط به جنگ بی طرفی قراردها،کنفرانس های بین المللی وحقوق بین المللی درکناراین مفاهیم اخلاق وارزشهای بین المللی نیز مورد توجه قرارگرفت.

جنگ جهانی دوم نیز ازنکات عطف درمسائل بین المللی است طبیعیست پیچیدگی ها نیز درعرصه های مختلف سیاسی،اقتصادی واجتماعی خیلی بیشتر شدودامن زدن به تکوین گرایش روابط بین الملل شدوتحول احساس نیازشد تحقیقات تجربی وکاربردی مورد توجه قرارگرفت به موضوعات به شکل گیری روابط بین الملل کمک کرد وبعد از ساختارتکامل نظریه های بین المللی شاهد وآموزه های مختلف دراین حوزه هستیم که می توان له ایدآلیسم یا آرمان گرایی رئالیسم یا واقع گرایی اشاره کرد.

آرمان گرایی:

آرمان گرایان مروج اندیشه های ایدآلیستی بودند به موضوعات چون منافع جمعی نهادهای بین المللی دادگاه افکارعمومی حقوق بین الملل وارزشهای جهانی علاقه مند بودند.

واقع گرایان:

این گروه درمقابل ایدآلیستها بودند وبه مفاهیمی همچون حاکمیت ملی قدرت تسلحات دیپلماسی مخفی موازنه قواه ومفاهیمی ازاین قبیل بودند.

آرمان:

ارزشهای مشترکی که یک جامعه یا جوامع به دنبال تحقق آن هستند ولی دست نیافتنی

معمولا سه دیدگاه یا رهیافت دربحث روش روابط بین الملل مورد توجه است:

سنت گرایی-رفتارگرایی-فرا رفتارگرایی

دیدگاه سنت گرایی:

دراین روش اعتقاد به قوانین کلی وعام درمورد پدیده های سیاسی وبین المللی وجود نداشت تنها به جزئیات می پرداختند وبه همین منظوروجود هر نوع نظریه وتئوری را قبول نداشتند یعنی درعلم روابط بین الملل یا دیدگاه سنت گرایی پژوهشگران به نظریه وتئوری زیاد نمی پرداختند توصیف پدیده ها بیشتربا قضاوت های ذهنی وشخصی همراه بود وبشدت ازنتیجه ها پرهیز می شد.

دیدگاه رفتارگرایی:

این دیدگاه با تاسی از علوم طبیعی شکل گرفت با توجه به اینکه علوم طبیعی پیشرفت زیادی کرده بود قصد خود را مبنی بر بکارگیری شیوه های علمی بنیان نهاده بود مکتب رفتارگرایی نیز متد خاصی را با توجه به علوم طبیعی درپیش گرفت اعتقاد و رفتارگرایان که مجموعه روشهای مثل مدل سازیها شبیه بازیها همبستگی کاربرد کامپیوتروغیره. از طریق اینها می توان درحوزه بین المللی نظریه پردازی کرد وشیوه ای از تجربه یا تصمیم پذیری وقواعد کلی وعام را استخراج کرد وامکان پیش بینی رفتارواقدام دولت ها برای بررسی پدیده های سیاسی وبین المللی امکان پذیر است.

ره یافت فرا رفتارگرایی:

ازدیدگاه فرا رفتارگرایی این دیگاه تلفیقی از سنت گرایی است وبسیاری از تحلیل گرایان روابط بین الملل درصدد هستند که با این روش به مسائل نگاه کند وهمینطور تلاش می کند با تلفیق سنت و رفتارگرایی علم روابط بین الملل را به سمت علمی تربودن وکاربردی تر بودن هدایت کند وضمنا تصریح می دارد که حلال مشکلات ومسائل جهانی پرداختن به موضوعات بین المللی است چرا که امروزه جهان با مخاطرات جدیدی روبروست از قبیل جنگ اتمی آلودگی محیط زیست وفقر عمومی.

ویژگیهای نظام اقتدارگرا:

- مطبوعات باید ارزش های سیاسی حاکم را به طور کامل بپذیرند.

- قانون مطبوعات باید امکان کنترل توسط دولت را برجریان تولید پیام فراهم کند.

- مطبوعات باید درچارچوب سیاست حاکم عمل کند.

- انتصاب گردانندگان مطبوعات می توانندتوسط مدیریت سیاسی جامعه انجام پذیرد.

- ورود مطبوعات خارجی به داخل کشورباید تحت کنترل ونظارت باشد.

- دادن یارانه،گرفتن مالیات ولغو مجوز از جمله اهرم های دولت برای کنترل مطبوعات است.

- اعمال قدرت دولت برمطبوعات امری اجتناب ناپذیر است.

- مطبوعات باید از همه توان خود جهت پیشبرد برنامه وسیاست های دولت استفاده کند.

متدولوژی:

درعلوم از محوری ترین وبنیادی ترین موضوعات است علم گسترش نخواهد یافت مگربا متدولوژِی علوم ازنظرهستی شناسی با هم یکی هستند اما از نظرمتدولوژی متفاوت از هم یعنی علوم از روزنه روش با هم تفاوت هایی دارند.

موضوع روابط بین الملل بسیارگسترده است:

الف:بازیگران صحنه بین الملل(کشورها؛دولت ها؛دیپلمات ها،رهبران ومردم)

ب:هدف هایی که بازیگران بین الملل درپی کسب ان هستند(افسیت،رفاه قدرت ومنابع)

ج-محیط عمل(پایه های اساسی روابط بین الملل پس از پیدایی سیستم کشوری دراروپا وپس از قرارداد سیاسی بویژه با انقلاب فرانسه درسال 1789تکامل یافت.

دولت وروابط بین الملل:

دولت مفهومی است که از دیدگاه های مختلف مورد تبیین قرار گرفته است وتعارف متعددی از دولت وجود دارد که می توان این تعاریف را در3دسته کلی قرار دارد.

1-تعاریف حقوقی 2-تعاریف فلسفی 3-تعاریف سیاسی

تعاریف حقوقی:

تعاریف حقوقی معمولا با چهارویژگی همراه است.جمعیت-حکومت-سرزمین-انحصارقدرت

تعاریف فلسفی:

این حوزه را در3دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد .الف . طبیعی بودن دولت .نظریه ارسطو می باشد.ب . قراردادی بودن دولت این نظریه قرارداد اجتماعی درنظریات روسو-هابز وجان لاک مشهود است.طبقاتی بودن دولت:درنظریه مارکس وانگیز موجود است.

تعاریف سیاسی:

درتعارف سیاسی 2دیدگاه وجود دارد الف:دولت؛پدیده ای اورگانیک واندام وار است یعنی دولت همچون اورگانیسم طبیعی بدن عمل می کند.

ب:دولت پدیده ای ابزارگونه است یعنی دولت محصول اراده انسان است یعنی ابزاری است برای انعقاد قراردها ،تامین نظم وامنیت.

طبق این دیدگاه دولت برای انسان وانسان برای دولت به وجود آمده است.

امپریالیسم ناشی از ایدئولوژی:

تجربه تاریخی اروپا از پیدایش سه نظام کلیسایی،فاشیستی ومارکیستی که هرکدام به نوبه خود موسس رژیم های سیاسی توتالیتردرداخل ومجری سیاست های بین المللی درصحنه جهانی بودند زمینه ای را فراهم ساختن برای شکل گیری امپریالیسم ناشی از ایئولوژی براساس این دیدگاه (امپریالیسم ناشی ازایدئولوژی)درذات هرایدئولوژی نوعی نارضایتی موجود است وهرگاه ایدئولوژِی ها غالب شوند وپس ازانقلابات ودگرگونی ها با طرح شعارهای خاصی توده ی مردم را بسیج کنند دراین صورت اهرم تحقق بخشیدن،خواسته های خودش را با ایدئولوژی می یابند وگاهی نیز با کاربرد خشونت درنظام های ایدئولوژیک.

ویژگی های ایدئولوژی:

الف:اغلب ایدولوژی ها درشرایط بحران،پدیدارمی شوند طبقات حاکم به طورمعمول دوره های ناآرامی اقتصادی،سیاسی را با ترس نگاه می کنند یعنی برای حفظ موجود.

ب:ایدئولوژی رشد پیدا می کند اما دربرابرتغییرات مقاومت می کند.

ج-اغلب ایدئولوژی ها انحصارگر،مطلق گرا وعام گراهستند.

د:ایدئولوژی متمایل مشخص شود ومانند یک اعتقاد به یک باور مقدس مبدل گردد.

اصول جنبش عدم تعهد:

- احترام متقابل به تمامیت ارضی وحاکمیت

- عدم تجاوز

- عدم تداخل دولتها درامور داخلی یکدیگر

- مساوات درکشورها

- هم زیستی مسالمت آمیز

نظام رسانه ای را به 4گروه تقسیم می کنیم

الف-نظریه اقتدارگرا(دراین نظام حرف اول وآخر را سانسور می زند واینکه سانسور باید قبل از انتقال پیام اعمال شود)

ب-روزنامه نگار،مقهورقدرت دولت است.

ج- روزنامه نگار درسازمان خود هیچ آزادی ندارد و چنانچه ازاصولی که برایش پیش بینی کرده اند تخلص کند مجازمی شود.

د-این نظام بجای توجه به آزادی فردی یا اجتماع به مصلحت دولت توجه دارد.

 

ارتباطات سیاسی:

ارتباطات سیاسی یعنی انتقال اطلاعات از نظر سیاسی از یک بخش نظام سیاسی به بخش دیگرومیان نظام های اجتماعی وسیاسی است.

عوامل رشد ارتباطات بین المللی:

الف-اختلافات بین المللی ب-تجارت بین المللی جنگ بین کشورها د- تبلیغات جنگ ه- رشد فناوری ها خ-نیار به نشر پیام واخبار

6مورد از ویژگی های نظام توسعه را بیان کنید.

مطبوعات باید درحفظ هویت فرهنگی وزبان ملی مشارکت داشته باشد.

مدیریت سیاسی جامعه حق تعیین مدیریت مطبوعات را دارد.

اولویت های اقتصادی ونیازهای توسعه جامعه حدود آزادی مطبوعات را تعیین می کند.

داشتن پروانه انتشار برای فعالیت مطبوعاتی ضروری است.

مطبوعات باید با استعداد واستعمارخارجی درابعاد سیاسی وفرهنگی مقابله بکند.

دولت حق دارد به نحو اهداف توسعه درفعالیت مطبوعات مداخله وآن را محدود بکند.

دیپلماسی:

دیپلماسی یعنی فن هنرمذاکره بین دیپلمات دو کشور.دیپلماسی یعنی برقراری ارتباط با خارج به منظورایجاد فضا برای گفت وگوباهدف اطلاع رسانی وتاثیرگذاربر افکارعمومی درکشورهای دیگر به منظورتبیین سیاست خارجی وتقویت منابع ملی از طریق تماس اشخاص ورسانه تبادلات فرهنگی وآموزش فراهم می شود.

ویژگی های دیپلماسی عمومی:

دیپلماسی عمومی هدف یا مخاطب افکارعمومی است بویژه گروههای غیر رسمی درکشورهای دیگر است.

دیپلماسی عمومی هماهنگ سازی دیدگاه ها نسبت به اهداف وسیاست های یک کشور است.

دیپلماسی عمومی تبیین وترویج سیاستها وارزشها دربین ملتهای دیگر است.

هدف دیپلماسی تصویرسازی مثبت ومطلوب ازسیاست های یک کشور درکشورهای دیگر.

دیپلماسی فرهنگی:

دیپلماسی فرهنگی مبادله هنر ودیگرجنبه های فرهنگ درمیان مردم به منظورایجاد فهم دو جانبه است.

دیپلماسی رسانه های:

به معنای هدایت افکارعمومی ومدیریت امور بین الملل از طریق رسانه ها جهت اقناع وتشویق وترغیب وتحریک افکارعمومی از طریق جمع آوری؛تحلیل وتوزیع اخبار واطلاعات است.

تفاوت قدرت واقتدار:

اقتداریعنی قدرتی که مشروعیت آن توسط سنت یاقانون پذیرفته شده است به عنوان نمونه روابط میان افراد یا گروهها اگرنظم یافته وتابع مقررات باشد اعم ازمقررات سنتی یاقانونی این روابط روابط اقتداری است چنانچه اعمال قدرت خارج ازسنت قانون وعرف باشد قدرت محض نامیده می شود نه اقتدار.

اقتداردارای دو وجه است:

حاکمیت یا فرمان روایی اطلاعت یا فرمانبرداری

مرزهای دانش سیاسی:

دانش سیاسی که موضوع اصلی آن دولت است ومرزهای مشترکی با سایر شاخه های علوم اجتماعی دارد بعضی از این شاخه ها دانش های پشتیبانی علوم سیاسی هستند وبرخی دیگر هم مرزهستند که هرکدام ازاین شاخه ها حوزه ی بین رشته ای ایجاد می کند.برای مثال جامعه شناسی پشتیبان علوم سیاسی است که شاخه بین رشته ای به نام جامعه شناسی ایجاد می کند.

منظور جامعه شناسی سیاسی چیست؟

موضوع اصلی جامعه شناسی سیاسی،بررسی روابط متقابل میان قدرت دولتی ونیروی اجتماعی یا به عبارت بررسی روابط جامعه مدنی ودولت است جامعه مدنی به عنوان مجموعه نیروها ونهادهای اجتماعی واقتصادی مبنای اصلی جامعه سیاسی ودولت را تشکیل می دهد از منظر دیگر جامعه شناسی بیشترنگرش است از پایین به بالا.یعنی بیشتر تاثیرات جامعه برسیاسیت را بررسی می کند حال آنکه علم سیاست نگرش است بیشتراز بالا به پایین یعنی بیشتر به بررسی ساختاروقدرت فرایند سیاست وتاثیرات آن برروابط می پردازد.

برداشت های متفاوت از سیاست را نام برده وهریک از آنها را توضیح دهید(ماکیاولی)

برداشت واقع گرایانه یا سیاست قدرت محور-برداشت های فلسفی واخلاقی-برداشت های حقوقی-برداشت های مدرن.

برداشت واقع گرایانه یاسیاست قدرت محور:

دراین برداشت مهمترین مسئله درسیاست حفظ قدرت است ومصلحت دولت از هرمصلحتی بالاتر است دراین برداشت سیاست ابزرای برای حفظ نظم؛امنیت وجلوگیری از آشوب است وهرج ومرج است وریشه برداشت واقع گرایی را می توان درتاریخ اندیشه سیاسی کهن درغرب وشرق جستجو کرد.

برداشت فلسفی واخلاقی:

دراین برداشت دیدگاه سیاست وقدرت فی نفسه هدف نیست بلکه ابزار وسیله ای برای هدفی بالاترهمچون خیروسعادت وفضیلت همگانی است.افلاطون به عنوان یکی ازفلاسفه یونان باستان که نگرش فلسفی واخلاقی به سیاست داشت معتقد بود انسانها به دنبال دو دسته از خیرات هستند خیرات محدود وخیرات نامحدود.

برداشت حقوقی:

ریشه برداشت حقوقی به امپراطور روم بازمی گردد باگرایش امپراطوری روم درسال 1313به مسیحیت حکام سیاسی داعیه هدایت نهادهای مذهبی را پیدا کردند از آن مقطع کشمکش دخالت سیاست درمذهب ویا مذهب درسیاست به طور جدی مطرح شد به طوریکه درسراسر قرون وسطی بحث ازحدود اختیارات حکام سیاسی وکلیسا بود استمرار این بحث ها سبب طرح نظیه تفکیک قوا وبه نوعی جدای دین از سیاست پس از رنسانس شد.

برداشت مدرن"هدف کارهای مهم

دراین برداشت علاوه برکارویژه اولیه سیاست که تامین نظم وامنیت ودادگستری ودفاع خارجی بود وتامین حداکثری شادی برای مردم ورفاه نیز از کارهای ویژه سیاست است.

مبانی وضروت های ارتباطات بین المللی رابیان کنید.

1-رشد فن آوری (پروسه جهانی شدن)

ارتباطات بین المللی بارزترین وروشن ترین وجهه جهانی شدن یک فرایند است که مستقیما تحت تاثیر رشد وفن آوری بویژه فن اوری ارتباطات عمل می کند از زمان اختراع ماشین چاپ تا امروزه رسانه های گروهی به طورپیوسته گسترش یافتند وهمراه با گسترش دامنه وافزایش سرعت انتقال پیام جهان را عمیقا تحت تاثیر خود قرار داده است وانقلاب های بزرگ اجتماعی را پدید آورده اند بنابراین ارتباطات بین المللی بخشی ازپروسه جهانی شدن هستند که آفریده وزاییده ی پیشرفت فرن آوری است.

نظم ترین جهانی پروژه جهانی شدن:

نظم نوین جهانی به عنوان بعد سیاسی پدیده جهانی شدن است از این نظراگر نگاه کنیم جهانی شدن یک پروژه سیاسی نیز هست که بزرگترین قدرت سیاسی امروزه جهان یعنی آمریکا درصدد سازمان دهی واجرای آن می باشد از این رو تصادفی نیست که اگر می بینیم بزرگترین رسانه جهانی یعنی

cnnبه آمریکا تعلق دارد وپدیده اینترنت یک پدیده آمریکایی است که دراختیارجهانیان قرارگرفته است شوق واشتیاق ابر قدرتها به ایجاد یک نظم نوین جهانی برای سلطه جهانی به رشد وپیشرفت ارتباط بین المللی کمک می کند.

نیازملی:

باید اساس حیات ملی اولیه گوناگون درجای جای زمین وافزایش نیازهای جوامع انسانی وافزایش تولید نیازبه بازارهای بزرگ فروش ارتباطات بین المللی را به یک ضرورت جهانی مبدل ساخته است با این همه لابد پیدایش چرخه های تولید بین المللی را نیز افزود این چنین است که همه کشورهای جهان شرایط کنونی ارتباطات بین المللی یک نیازجدی برای ادامه بقای خود می داند.

پیمان ها وقراردهای بین المللی:

رشد وفن آوری نیازهای ملی دربسترقراردادها وپیمان های بین المللی فرایند ارتباطات جهانی را امکان پذیر وعملی می سازد بدون وجود این پیمان ها عملا نمی توانیم شاهد فرایند رشد یابنده ارتباطات بین المللی باشم بسته به اینکه قراردادها وپیمان ها میان دو یا تعدادی از کشور منعقد گردد.

درزمینه اقتصادی وتکنولوژی کشورها به 4دسته تقسیم می شوند.

1-مرکز 2-شبه مرکز 3-شبه حاشیه 4-حاشیه

مرکز:

این کشورقدرت تولید علم وسرمایه برای تولید قدرت را دارند.

شبه مرکز:

این کشورها وارد کننده علم،تولید کننده فن وسرمایه برای تولید قدرت هستند.

شبه حاشیه:

فاقد توان برای دریافت علم ولی دریافت کننده فن وسرمایه برای تولید قدرت هستند.

حاشیه:

فاقد توان برای دریافت علم وفن است ولی ممکن است منابع خام برای تولید سرمایه داشته باشند.


مفهوم جهانی شدن
واژه جهانی شدن در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین واژه‌های عرصه سیاستگذاری اقتصادی،فرهنگی و سیاسی داخلی و بین المللی کشورها و نیز موضوع بحث‌های آکادمیک و ژورنالیستی بوده است.

برغم کاربرد گسترده ای که واژه جهانی شدن (Globalization) در بیش از یک دهه گذشته پیدا کرده ، هنوز معنا و مفهوم آن همچنان مناقشه آمیز و محل اختلاف  است و بسته به اینکه از چه زاویه و با چه نگرشی به آن نگریسته شود معنا و مفهوم متفاوت و مختلفی پیدا خواهد کرد که ظهور واژه های مختلفی همچون "جهانی شدن"،"جهانی سازی"،"جهانگرایی"،"غربی شدن" و "آمریکایی" شدن در بسیاری از جوامع از جمله ایران بیانگر این امر می باشد.

این اختلاف دیدگاهها باعث شده در سطح دنیا سه دیدگاه متفاوت کلی نسبت به آن ایجاد شده است که عبارت اند از:
1-    گروهی از جوامع و افراد با نگاه کاملا مثبت به پدیده جهانی شدن می نگرند و آن را یک فرایند می دانند که در بردارنده فرصت های زیادی برای جوامع است
2-    گروه دیگری از افراد و جوامع این پدیده را یک امر منفی تلقی می کنند و آن را پروژه ای می دانند که از سوی صاحبان قدرت در جهان در جهت منافعشان طراحی شده است که طرفداران این دیدگاه در مقابله با جهانی شدن از جنبش مخالفان جهانی شدن که طیف متنوعی از افراد و گر وهها را در خود دارد حمایت می کنند.
3- دیدگاه بینابینی که بر این باورهستند که جهانی شدن همچون هر پدید دیگری در ذات خود فرصت و چالش هایی دارد و کشورها و جوامع باید با شناخت دقیق آن از فرصت های آن به نفع خویش سود جویند و از چالش های احتمالی آن به دور مانند.

صرف نظر از این اختلاف نظرها،پدیده جهانی شدن شامل طیف گسترده ای از روندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که در کاربرد عمومی خود بر معانی مختلفی همچون تعقیب سیاست  های لیبرالی کلاسیک (سیاست های بازار آزاد)در عرصه اقتصاد جهان(آزادسازی اقتصادی)، سیطره روزافزون اشکال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غربی (و حتی آمریکایی) (غربی شدن یا آمریکایی شدن)، گسترش تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی (انقلاب اینترنتی) و نیز این که بشریت در آستانه تحقق یک جامعه واحد متحد که در آن عوامل عمده منازعه اجتماعی از بین رفته اند (همبستگی جهانی) قرار گرفته، دلالت می کند.

در خصوص این که چه عاملی باعث ایجاد وضعیتی که از آن به وضعیت جهانی شدن یاد می شود شده، بین نظریه پردازان اختلاف نظر است. همچنین این اختلاف نظر در مورد زمان آغاز فرآیند جهانی شدن نیز وجود دارد.

جهانی شدن در عرصه سیاست هم تحول جدی ایجاد کرده است به طور سنتی سیاست های هر کشور در چارچوب نظام های سیاسی داخلی آن ترسیم می شده است و دولت های ملی مسئولیت نهایی برای حفظ امنیت و رفاه اقتصادی شهروندان و نیز حفظ حقوق بشر و محیط زیست در درون مرزهای خود را داشته اند. تحولات ناشی از روند جهانی شدن به نوعی تصمیم گیری های سیاسی کشورها را به کارکرد نظام بین الملل نزدیک کرده و نقش نهادها و سازمانهای بین المللی را پر رنگتر کرده و به نوعی حاکمین ملی کشورها را فرسایش داده است.

در عرصه فرهنگی و اجتماعی نیز  نیز نوآوری های تکنولوژیکی همچون اینترنت، دستگاههای فاکس، تلویزیون های ماهواره ای و کابلی، شبکه اینترنت و ظهور رسانه های جهانی موجب شده تا مرزهای فرهنگی کشورها درنوردیده شود.
گستردگی زوایای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فرآیند جهانی شدن از جهات مختلف بر زندگی اجتماعی و فردی شهروندان کشورهای مختلف تأثیر گذاشته است.
این امر طی چند سال گذشته موجب شده که برخی مؤسسات برای سنجش جایگاه کشورها در فرآیند جهانی شدن یک شاخص ترکیبی ایجاد کنند و براساس آن به ارزیابی بپردازند.

اگر چه مجموع این روندها موجب شده تا کارشناسان سیاستمداران و اندیشمندان این وضعیت را، «جهانی شدن» بنامند، اما همچنان این پرسش مرکزی مطرح است که معنی «جهانی شدن» واقعاً  چیست؟ و در مرحله بعدی اهمیت، برندگان و بازندگان جهانی شدن به عنوان یک روند واقعی چه کسانی هستند و چگونه می‌توان حرکت این روند را هدایت کرد؟

در مجموع می توان گفت :
جهانی شدن مجموعه ای از فرایند های که منجربه یکپارچگی ووابستگی متقابل اقتصادی – فرهنگی – فنی – زیست محیطی واجتماعی بین کشورهای دنیاواحتمالا کم رنگ شدن مرزهای جغرافیای می شود .




تفاوت جهانی شدن وجهانی سازی
طی چند دهه اخیر مباحثی در حول و حوش مفاهیمی چون «جهانی‌سازی» و «جهانی شدن» در بین اندیشمندان در گرفته که به تدریج گستره آن عرصه اجتماعات عمومی و افراد عادی را نیز در برگرفته و بدل به یک دغدغه همگانی شده است.

ریشه این مفاهیم به فردای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد باز می‌گردد. یعنی زمانی که نظم دو قطبی فرو پاشید و نظمی نو باید بر جهان مستولی می‌گشت.

منازعه میان این دو مفهوم دقیقاً پیرامون نحوه اداره جهان است؛ اینکه نظم جهانی توسط یک بازیگر که داعیه سیطره دارد اعمال گردد و یا در بازی برابر بین همه کشورها و بازیگران جهان تقسیم شود.

جهانی‌سازی، در واقع به صورت یک پروژه تعریف می‌شود، پروژه‌ای که نهایتاً یک کارگزار دارد.

حامیان پروژه جهانی‌سازی معتقدند که ما در عرصه جهانی با یک جهان آشوب‌زده مواجه‌ایم که تنها ایالات متحده با ایدئولوژی رسمی‌اش یعنی لیبرال دموکراسی و سیطره نظامی خود توانایی فائق آمدن بر این آشوب را دارد. حامیان این نظر، جهانی‌سازی را یک طرح جهانی می‌دانند که تنها یک دستور کار دارد و توسط یک قدرت اعمال می‌گردد. این طرحی بود که توسط محافظه‌کاران در امریکا با عنوان «نظم نوین جهانی»، طرح شد.

«جهانی شدن» برعکس مفهوم «جهانی‌سازی»، مفهومی بیطرف و خنثی است.

جهانی شدن نه یک پروژه بلکه یک فرایند است. فرایندی که همه بازیگران سیاسی و بین‌المللی درگیر آن هستند و در آن مشارکت می‌کنند. جهانی شدن فرایندی یک طرفه نیست بلکه عرصه‌ای مشارکتی و عمومی است، فرایندی گشوده است تا هر بازیگری به اندازه وسع و توان خود، هم خود را بپروراند و هم درجریان‌های کلان سیاسی و بین‌المللی مشارکت نماید.

عرصه فرهنگ به عنوان عرصه‌ای که همگان را درگیر خود می‌نماید و تأثیرات آن کل زندگی آدمیان را متأثر می‌کند، محل منازعه طرفداران این دو برداشت از نظم جهانی است.
طرفداران پروژه جهانی‌سازی با رهبری امریکا، می‌پندارند که همان طورکه عرصه‌های دیگر همچون اقتصاد و سیاست باید از غرب و خصوصاً ایالات متحده نشأت گیرد، به همین دلیل فرهنگ نیز باید عرصه تاخت و تاز فرهنگ لیبرال دموکراسی باشد همگان در تقلید از این فرهنگ باید از یکدیگر سبقت گیرند تا توسعه یافته بنمایند.

 از منظر ایشان فرهنگ عرصه سیطره است یعنی فضای باز برای بازی همه کارگران نیست بلکه اتوبانی یکطرفه است که صرفاً یک مبدأ دارد و کالاهای فرهنگی باید از آن مبدأ به مقصدهای گوناگون حمل شود.
در مقابل، از منظر جهانی شدن، فرهنگ عرصه همکاری و بده‌بستان‌های مداوم است، عرصه‌ای که در آن بازیگران فرهنگی بدون قصد تحمیل فرهنگ خود، خود را به دیگران معرفی می‌کنند و حتی گاهاً از تأثیرات مثبت آنان بهره‌مند و بر آنان نیز تأثیر متقابل می‌گذارند.

چیزی که در تحولات اخیر در اقصی نقاط جهان رخ می‌دهد نشانگر آگاهی و اعتماد به نفس همه بازیگران بین‌المللی است و همه خواهان داشتن سهمی در فرایند جهانی شدن فرهنگ هستند. از این رو، وضعیت به سمتی سوق می‌یابد که پارادایم غالب در عرصه فرهنگ، جهانی شدن و مشارکت همگانی در فرهنگ‌سازی است نه عرصه سیطره یافتن یک فرهنگ

در مجموع می توان گفت :
                         جهانی شدن یک پروسه ( فرایند)است ولی جهانی سازی یک پروژه(یک برنامه )است .




- تاریخچه چهانی شدن :

1-    دوره رنسانس
دوره رنسانس ازیک جهت جهانی شدن نقطه آغازتحول ویا خروج از سنت ورفتن به مدرنسیم ( به عبارتی تکامل انسانها ازسنت به عفلانیت ) که از سال 15 میلادی اتفاق افتاد . رنسانس یعنی تولد مجددعلم . با اختراع ماشین چاپ دراواخرقرن 15دهم میلادی جهانی شدن کلید خورد
2-    ویژ گی های انقلاب صنعتی
تغییرتولید ازشکل دستی به ماشینی – بارزترین آن اختراع ماشین بخار الف- انباشت تولید ب- نیاز به مواداولیه صادرات ج- نیاز به صادرات د- شکل گیری استعمارو- شکل گیری مستعمرات وکشورهای تک محصولی ه- کشورهای متروپل
3-عصر ارتباطات واطلاعات
ازسال 1965-1960به بعد شروع شد   -  تمدن بشیریت از نظر مک لوهان
                                  1- تمدن شفایی 2- تمدن کتبی 3- عصرارتباطات

نکته مارشال مک لوهان – وسیله همان پیام است  .مارشال مک لوهان اولین کسی است که جهانی شدن را به عنوان دهکده جهانی بیان کرده است .

 
- مفهوم جهانی شدن

جهانی شدن مجموعه ای از فرایند های که منجربه یکپارچگی ووابستگی متقابل اقتصادی – فرهنگی – فنی – زیست محیطی واجتماعی بین کشورهای دنیاواحتمالا کم رنگ شدن مرزهای جغرافیای می شود .

درهمین رابطه برخی نیز می گویند جهانی شدن فرایندی است که شیوه زندگی مردم دنیا را استاندار می کند والگوهای تولید ومصرف را یکسان می سازد .

جهانی شدن از اقتصادی عبارت است ازحرکت قیمت ها – تولیدات – دست مزدها – نرخ بهره به سمت شاخص های صنعتی ونظام سرمایه داری همچنین افزایش حجم وجریان سرمایه گذاری وانتقال آزاد سرمایه ودانش به سایرکشورها .
 





نقد های جهانی شدن :

با وجود مباحث گسترده تاکنون حکم هیچ کس حکم کلی درباره خوب یا بد بودن جهانی شدن نداده است . مخالفان جهانی شدن معتقدند که کشورهای قوی وثروتمند به دلیل دراختیار داشتن امکانات گسترده ورسانه های قوی موجب تضعیف کشورهای کوچک وفرهنگ ها کوچک می شود .

از سوی دیگر موافق جهانی سازی معتقدند این پدیده به استانداردسازی زندگی وارتقاء تفکروعلم کمک می کند به طور کلی دلایل مخالفین جهانی شدن یا مخالف با جهانی شدن عبارت اند از :

1- مخالفت یا مخالفان کشورهای صنعتی
2-طرفداران محیط زیست
3-طرفداران بخشودگی کامل بدهی های کشورهای ضعیف
4-مخالفات بانک جهانی وصندوق بین المللی پول
 5- طرفداران حفظ هویت هاوارزش های ملی .


کاربردهای جنگ روانی در روابط بین الملل
جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌پذیرد.
جنگ روانی اقدام سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی بوده که طی مقاطع جنگی در روابط خصومت‌گرانه کشورها با هدف تاثیرگذاری بر افکار و رفتار نیروهای سیاسی و اجتماعی انجام می‌شود.
جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای

امروزه جنگ روانی به یک عامل مهم تاثیرگذار بر تمامی حوزه‌های سیاست خارجی و فعالیت‌های دیپلماتیک قدرت‌های بزرگ، همچون مذاکرات خلع سلاح مبدل شده اما باید گفت در جنگ نظامی زمانی که اولین تیر شلیک شود همه متوجه آن می‌شوند اما در جنگ روانی ممکن است تا آخرین تیر شلیک شود و هیچ کس متوجه آن نشود
 

نقش حیاتی ارتباطات در حل بحران های جهانی

فهرست بحران‌های منطقه‌ای و جهانی امروز – اعم از موجود یا در شُرُف بروز – طولانی است:

• بحران بدهی حکومتی اروپا ممکن است مانع از بهبود اوضاع جهانی شود، و اقدامات ریاضتی منتج از آن در یونان، پرتغال، اسپانیا، ایرلند و سایر کشورها خبر از بحران احتمالی اجتماعی می‌دهد.

• بیکاری گستردۀ جوانان موجب شورش‌هایی در جهان عرب شده، و تجدید رژیم‌های منطقه به احتمال قوی قادر به تأمین رضایت مردم برای ایجاد تغییرات نخواهد بود.

• ترس از امنیت هسته‌ای بعد از رویداد مصیبت‌بار در ژاپن ممکن است برای امر انرژی تمیزتر و پایدارتر اسفبار باشد.

• درگیری‌های فعلی در پاکستان، افغانستان، لیبی، یمن و سرزمین‌های فلسطینی (که معدودی از موارد ذکر شده در صفحات اوّل است) همچنان بغرنج مانده است.

• تهدیدات وخیم مانند تغییرات آب و هوایی و تحوّلات افریقا، اگرچه به صفحات بعدی روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها تنزّل یافته، امّا چون رهبران کشورها درگیر سایر مسائل هستند، همچنان به وخامت خود باقی مانده است.


روابط عمومی در نظام سیاسی معاصر گذشته و حال دارای شرایط خاص بوده است.روابط عمومی در نظام سیاسی گذشته دچار آسیب های متعددی شد از جمله:
1-    بی توجهی نظام به افکار عمومی
2-    به انحصار درآوردن رسانه های گروهی و مطبوعات
3-    بی توجهی به حقوق شهروندان و پایبند نبودن  نظام سیاسی به انتظارات و نیازها و خواسته های مردم و عدم پاسخگویی نظام

4-    عدم وجود فضای باز سیاسی
5-    گریز از هرنوع انتقاد و سرکوب اندیشه های منتقدانه
6-    ترویج فرهنگ اشراف گری، تملق گویی و چاپلوسی
7-    استفاده از تبلیغ برای تحکیم نظام
تکنیک های نوین روابط عمومی برای مقابله با چالش های موجود در عرصه روابط بین الملل

روابط عمومی¬های درگیر می توانند با بهره¬گیری از چند تکنیک نوین، فعالیت¬های موثری را در جهت موفقیت سازمان¬شان برای مقابله با اثرات منفی بحران های منطقه ای و جهانی انجام دهند.

1-    آگاه کردن و اطلاع رسانی:
برای پویا نشان دادن سازمان، گزارش از فعالیت¬ها ضروری است. هدف گیری مخاطبان چه در داخل کشور و یا خارج از کشور گام اصلی این بخش است و پس از آن باید به نشر مطلب اقدام کنید.

2-    انگیزش سازمانی:
بهبود در روابط داخلی، روحیه سازی، کار گروهی، افزایش بهره وری نکاتی است که شما باید در ارتباطات درون سازمانی برایش برنامه ریزی کنید. نگذارید رخوت و سستی و یا پیام¬های منفی مشکلات را پیچیده¬تر کند.
کارکنان سازمان شما نباید تبعات منفی از تحریم را به مشتریان خود منتقل کنند.
البته قرار نیست دروغ گفته شود بلکه صحبت از رفع مشکل و یافتن راهکار برای مشتریان است.

به عنوان مثال گفتن عبارت: "کاری از ما ساخته نیست"و یا "به واسطه تحریم نمی¬توانیم این¬کار را برای شما انجام دهیم."جمله¬ای است که بیشترین شوک را به مشتری و مخاطب شما وارد می¬کند بنابراین باید از داخل سازمان، انگیزش سازمانی ایجاد شود.

3-    پیش بینی مسائل:
 یکی دیگر از وظایف روابط عمومی¬هاست که به تحقیق، آگاهی از مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بوده و سایر مشکلات احتمالی را پیش¬بینی کند.

4-    شناسایی فرصت ها:
تعامل با مخاطبان، کشف بازارها، روش¬ها، دیدگاه¬های مثبت جدید از جمله اموری است که روابط عمومی می تواند به مدیریت سازمان خود مشورت بدهد.


5-    مدیریت بحران:
پاسخ به مسائل پیچیده و حوادث و انتقاد ها و یکسان¬سازی اطلاع¬رسانی و تعیین استراتژی رسانه¬ای یکی دیگر از تکنیک-های روابط عمومی است.

6-    آماده سازی تغییرات سازمانی:
روابط عمومی باید به تناسب و نیاز سازمان، زمینه¬های لازم به منظور فرهنگ سازی برای تغییر وظایف، فعالیت ها و کاهش مقاومت ها را انجام دهد.

7-    مسئولیت اجتماعی:
جلب اعتماد مردم عادی و کم درآمد و  پاسخگویی به اجتماع از دیگر تکنیک¬های نوین روابط عمومی¬هاست.

8-    تأثیر گذاری بر سیاست های عمومی:
روابط با نهاد های مرتبط با فعالیت¬های سازمان، رایزنی، رفع موانع سیاسی موجود از اقدامات مهم دیگر روابط عمومی¬ها در مقابله با تحریم¬هاست.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.